logo
לתרומות לעמותת
בית אית"ן

ביטחון עצמי חיובי מתוקן

בסייעתא דישמיא

שלום רב,

מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי ילדה בעלת אומץ. אף פעם לא היה לי בעיה להביע את עצמי או לעשות דברים חדשים. אפשר לומר שהייתי לפעמים שובבה ומעבר לכך.

גם כיום בעבודה אני משמשת כראש צוות בעבודה נחשבת, וכולם טוענים עלי שאני בעלת ביטחון עצמי. הייתי משוכנעת בכך.

יום אחד נפגשתי באקראי עם גרפולוגית שהסכימה לעיין בכתב ידי וטענה שאני סובלת מרגשי נחיתות. כשהתחלתי לחשוב על כך, ולנתח איך אני תופסת את עצמי מול אחרים התחלתי להרגיש לא בנוח. באמת כאשר אני בשקט עם עצמי אני מרגישה כל מני תחושות גרועות עד כדי סלידה עצמי.

אף פעם לא חשבתי על זה, וזה מטריד אותי כעת.

רציתי לברר אם יש הבדל בין רגשי נחיתות וחוסר ביטחון עצמי. או בניסוח אחר, האם יכול להיות שאדם בעל ביטחון עצמי, יהיה מצד שני נחיתי. אודה אם תתייחסו לשאלתי.

                              אסתר.

שלום לך אסתר,

השאלה שלך מעניינת ומעסיקה נשים רבות, מהו בטחון עצמי? על מה הוא מעיד? בהנחה שהגרפולוגית שפגשת בה אכן מקצועית, ולא מתלמדת שהחליטה לפי סימן בודד לשפוט את אופייך, התשובה היא בהחלט חיובית. יתכן דימוי עצמי נמוך בשילוב בטחון עצמי גבוה. כדי להבין סתירה זו לכאורה, אפתח בסיפור:

דינה הינה סגנית מנהלת מוצלחת ביותר. אישיותה שופעת בטחון עצמי, והיא מעזה לעשות דברים שלא מקובלים במקומות אחרים. לדוגמא: בצעירותה השתלמה בהתעמלות ובמחול, בנוסף התברכה בגמישות ובחינניות, ולכן גם בתפקיד הסגנית היא מאמנת את בנות בית הספר במחולות לקראת המסיבות, למרות שזה נשמע קצת מוזר. היא עושה גם הופעות מאולתרות לעיני חברותיה המורות, ותמיד זוהרת ומחייכת. בכל ישיבת צוות היא הדוברת הראשית, וחוש ההומור שלה שופע ומתגבר ושולף תמיד את הבדיחה הנכונה במקום הנכון. כשהיא מתיישבת ליד שלחן, כולן נמשכות לכיוונה כפרפרים אל האור כשהן יודעות ששם לא ישעמם. אם מתקרבים אליה שומעים אותה נואמת בשילוב תנועות ידיים דרמטיות, ואת האחרות מחניקות פרצי צחוק. מורות רבות הכמהות למעמדה חברתי, יודעות שאפשר לחלק את הבטחון העצמי שלה לארבע, ועוד ישאר עודף…

את מה ששמעה ממנה חברתה לא תנחש אף מעריצה, וכך אמרה בגילוי לב לאחר כנס מרכזי של מנהלות וסגניות, בו היא ככבה גם בישיבה סביב השולחנות, וגם בנטילת המיקרופון ביוזמה עצמאית: 

"תמיד אחרי כזה כנס אני מרגישה טיפשה ועלובה. למה אני צריכה להיות המצחיקנית של החברה? כל הזמן יש לי דחף להרשים ולהיות במרכז העניינים. בלילה אחרי שכבים האורות אני בוחנת את האירוע ומגלה שכל הנשים החכמות באמת למעשה שתקו רוב הערב. ואני אומרת לעצמי: איזה צומיסטית את! למה את צריכה כל הזמן שיסתכלו עליך? אחר כך אני משחזרת את כל הפנינים שלי, ומרגישה שדברתי גם שטויות, מי יודע מה חושבים עלי?"

למול העיניים שנפערו למולה המשיכה:

"דעי לך שאני טיפוס נחיתי מאד. בפנים אני בטוחה שאני בכלל לא נורמאלית. כבר בתור ילדה הייתי זקוקה נואשות שיסתכלו עלי. באתי מבית עני והייתי לבושה בצורה מעוררת רחמים, לכן חיפשתי דרכים אחרות להרשים ובאמת הצלחתי. אבל היום אני כבר לא הילדה העלובה של פעם, למה אני כל הזמן צריכה להפגין משהו?"

החברה ההמומה פלטה: "את נראית כל כך עם בטחון עצמי" אך הסגנית עשתה תנועת יד מבטלת:

"את תדעי לך שמי שבאמת בטוחה בעצמה, יכולה לשבת בשקט בקצה השולחן, וליהנות מההברקות של האחרות. היא חכמה ויודעת שעדיף לה לקנות מאשר למכור. ברוב המקרים דווקא אלו שכל הזמן מפגינות חוזק, שליטה ובטחון עצמי, מסתירות תחתן עליבות נפשית שזקוקה כל הזמן לאישור מאחרים, ובלי זה הן נופלות לתהום."

המאזינה המרחמת הקשתה: "אם זה עושה לך כל כך רע, למה את ממשיכה עם זה?" הסגנית הביטה בה כמי שמביט על ילד תם שלא מבין עניין:

"החרטה ורגשות העליבות באים אלי רק לאחר מעשה. בזמן אמת אני ממוקדת רק בצורך להיות במרכז העניינים. אני זקוקה לאהדה ולקבלה מסביב, כמו שחולה מגרנה זקוק לאקמול פוקוס."

החברה נסתה לרומם את רוחה: "בכל זאת, את משמחת אנשים".

"יכול להיות שאני משמחת אחרים, אך אותי אני מעציבה. בפרט שפעמים רבות משתרבב להומור גם ליצנות."

על זה לא היה למורה מה לענות

———–

בטחון עצמי מוחצן יכול להעיד על דימוי עצמי גבוה, אבל גם מהווה לפעמים איתות לדימוי עצמי נמוך ולרצון לפצות אותו. הכישרונות שבהן התברכה הסגנית והאומץ שבו ניחנה סייעו בידה להצליח להפגין חוזק כלפי חוץ. לעומתה יש כאלו עם דימוי עצמי נמוך שבנוסף לכך הם חששניים ואפרוריים והדימוי העצמי הנמוך מוקרן מכל תנועה שלהם.

מהו בטחון עצמי?

נתחיל בדוגמא:

אביגיל סיימה ללמוד לימודי רפואה אלטרנטיבית ועבדה בזה במשך כמה שנים. בהמשך השתלבה במכללות שונות ללימוד פרחי באך או דיקור סיני ונהנתה מעבודתה. לאחר שמונה שנות עבודה והדרכה החליטה להתקדם ולפתוח מכון ללימודי רפואה אלטרנטיבית.

זה היה לגמרי לא שגרתי. לא רק אלו שלמדו אתה הרימו גבה, גם המורות שלה שמלמדות קורסים במשך שלושים שנה ובעצמן לא העזו לפתוח מכון ללמד את לימודי הרפואה האלטרנטיבית באופן מקיף ונותן תעודה, השתאו על האומץ שלה ללכת כל כך רחוק.

גם רינה התנהלה באופן דומה, ואפילו הקצינה. היא אך סיימה ללמוד קורס פאנות, ותוך שנה פתחה קורס כזה בעצמה.

זהו בדיוק ביטחון עצמי גבוה (ואולי מופרז).

ביטחון עצמי מוגדר במילון כ"אמונה של אדם ביכולתו להצליח במעשיו או בצדקת דרכו או בנכונות החלטותיו."

כלומר, אדם מאמין שיש בו משהו: כישרון, דרך או החלטה, והוא מראה זאת בחוץ, פועל לפי זה וגם מייחצן את עצמו. יש לו ביטחון עצמו.

בצורה מעשית: כיצד רואים על מישהו שיש לו בטחון עצמי? על ידי תעוזה ואומץ לפתוח עסק, ללמד, לחבר ספר או כל החצנה של ידע וכישרון שיש בו.

בנוסף, ביטחון עצמי גם מתבטא באסרטיביות – מאפשרת לאדם להגן על עצמו בצורה ברורה ובטוחה, ולא נותנת שינצלו אותו או שיפגעו בו.

יש המרחיבים את בטחון עצמי גם להגנה עצמית או ליכולת דרישה מהסובב את מה שחושבים שראוי להם והם מגדירים כך:

ביטחון עצמי זה הביטחון של האדם ביכולותיו, במעלותיו, ובזכויותיו לממש את עצמו ורצונותיו ולקבל את מה שנראה לו כחיוני עבורו.

אנחנו רואים אדם כבעל ביטחון לפי יכולת הביטוי שלו והאופן שבו הוא מציג את עצמו, האומץ לדבר, להציג ולהופיע בקהל, והעוז לגרום לעיניים להיות מופנות כלפיו גם הם קשורים באותה עסקת חבילה, בנוסף לסגנון דיבורו לאופן שבו הוא תובע את מה שמגיע לו לדעתו.

אבל, וכאן האבל הגדול – אדם יכול להפגין כלפי חוץ אומץ ותעוזה, הוא יכול להיות למרות הדימוי העצמי הנמוך, ויכול להיות דווקא בגללו.

מהו דימוי עצמי נמוך?

דימוי עצמי נמוך ונחיתות הוא מצב שבו אדם מייחס לעצמו תכונות והערכות חסרות, ביחס ליכולות שהוא סבור שצריכות להיות לו.

כלומר, למרות שהוא מודע לכך שיש לו יכולות מסוימות ובהן יש לו ביטחון עצמי גבוה, אבל בתכונות החשובות באמת בעיניו, או ביכולות שהן בעלות ערך גבוה בתוכו, שם הוא מרגיש נכשל.

כמו הסגנית. היה לה ביטחון בכישרון ורבלי, הומור, ריתוק קהל ויכולת למגנט אליה אנשים, אבל לא זה מה שהיה חשוב לה באמת בפנים. בפנים הרגישה חסר בעצם האישיות שלה, על כך שהיא כל הזמן זקוקה לתשומת לב ולהערצה תמידית של הסביבה.

מתי בטחון עצמי מושפע מדימוי עצמי?

כאשר יש לאדם דימוי עצמי פנימי חיובי בתחומים שהוא מאמין, חש, אומר ומעריך, והוא יודע שהם קיימים אצלו יש לו יותר אומץ להפגין את זה בביטחון עצמי. בדימוי עצמי חיובי האדם מאמין בכוחותיו וביכולותיו להציב לעצמו מטרות חשובות, להשיג אותם ולעמוד בהם.

מי שלא מאמין בעצמו בערכים החשובים לו הוא בעל דימוי עצמי נמוך או נחיתי.

למעשה דימוי עצמי חיובי מבטא הרחבה: האדם מרחיב את אפשרויותיו ואת יכולותיו בתחומים החשובים לו.

דימוי עצמי שלילי מבטא צמצום: אני לא יכול, לא מסוגל, לא מתאים, לא זכאי, ועוד.

איך מתבטא כלפי חוץ הביטחון העצמי?  

בטחון עצמי חיובי מהווה מעלה, ודוחף את האדם להצלחה והישגים. כשהוא בלי בלמים בכלל הוא למעשה דימוי עצמי מופרז בו האדם בטוח שהוא מסוגל לעשות הכל, תמיד, ובכל תחום, ומחצין את זה כלפי חוץ. בעל בטחון עצמי גבוה מדיי הולך זקוף, מניף ידיו לכל עבר, וכל כולו אומר רחבות. זה למעשה מגלומן.

בעל ביטחון עצמי נמוך מכופף את עצמו, מכווץ את שיריריו, כאילו היה מעדיף להעלם.

איך מתבטא כלפי חוץ דימוי עצמי?

דימוי עצמי הוא יותר פנימי, של האדם עם עצמו. בעל דימוי עצמי גבוה שומר על איזון בין ביטוי לבין הקשבה. הוא שומר על יחסי חברה במידה מסוימת, אבל לא זקוק לסביבה שתראה אותו כל הזמן ותתמוך בו בכל עת.

דימוי עצמי גבוה מאפשר לאדם להתקדם עם עצמו, והוא לא זקוק כל הזמן לשותפים שיהיו אתו בהתקדמות שלו, ולא מכריז על ההצלחות שלו בתופים ובמצילות. עצם ההתקדמות שלו מחזקת אותו.

בעל דימוי עצמי נמוך כשהוא לבד, הוא מרגיש רפוי ועלוב ונמצא בשקיעה ובניוון וזקוק דווקא לביטוי החיצוני המוחצן.

לסיכום:

יש הבדל בין ביטחון עצמי לדימוי עצמי. ביטחון עצמי גבוה מאפשר לאדם להוציא מהכח אל הפועל יכולות מסוימות שהוא מכיר בהן. כאשר לאדם יש ביטחון עצמי נמוך הוא ימנע מלהתקדם ולהתפתח למרות שבפנים הוא מודע לכך שהוא מסוגל, רק חסמים ובושה מונעים ממנו להוציא אותם מהכח אל הפועל.

ביטחון עצמי גבוה מאפשר לאדם לעמוד על זכויותיו ולמצות את האפשרויות העומדות מולו.

ביטחון עצמי נמוך גורם לאדם לחשוש להציג את מה שהוא מאמין בפנים שמגיע לו.

ביטחון עצמי מופרז גורם לאדם לרוץ קדימה בלי בלמים. להתנסות בהקמת פרויקטים שלא באמת תואמים את גילו ואת ניסיונו. לפעמים הוא מצליח. לפעמים הוא נכשל. הכישלונות לא מלמדים אותו אלא דוחפים אותו קדימה.

מה משפיע על בטחון עצמי?

שני מרכיבים:

  1. 1. היחס של הסביבה אל הצלחות האדם (תוצרים חיצוניים) בילדותו. כאשר גדלים בסביבה המשדרת לאדם את היכולות שלו, ומאמינים ביכולת שלו להצליח בכל אשר יפנה – הוא מאמין ובוטח בעצמו.

כאשר משדרים לו הערכת יתר ויכולות יתר – הוא הופך להיות נרקסיסט.

כאשר הסביבה משפילה את האדם או לא מאמינה בו, הוא מפתח חוסר ביטחון עצמי.

כמובן שיש מקרים הפוכים בהם אדם שחווה ביקורת קשה, ויש לו יכולות גבוהות, רוצה להוכיח לכולם שטעו בו ואז הוא נדחף יותר ויותר לעשיה ומצליח בה.

  1. הצלחות – כאשר אדם צובר הצלחות, הבטחון העצמי שלו גדל לנסות דברים אחרים. כאשר הוא חווה שוב ושוב כישלונות – הוא חדל להאמין ביכולת שלו להצליח.

לעומת זאת –

דימוי עצמי גבוה הוא מצב שהאדם מייחס לעצמו תכונות חיוביות שתואמות לעולם הערכים שלו, והוא מעריך נכונה את היכולות שלו והזכות שלו להצליח בהן.

דימוי עצמי נמוך ונחיתות הוא מצב שבו אדם מייחס לעצמו תכונות והערכות שליליות ביחס ליכולות שלו בדברים החשובים לו, ובטוח שתמיד יכשל בהן.

תכונת אופי שמתחפשת לביטחון עצמי ירוד:

ישנם בני אדם שנולדו עם נטייה לביישנות. הביישנות נובעת מחרדה. יש להם מרכיב בנפש שמפחד לקחת סיכון ומפחד לעשות משהו שמא יכשל או יידחה.

כאשר טיפוסים אלו ילכו לטיפול רגשי, עלול הטיפול בטעות מוחלטת לזהות את ההורים הביקורתיים כאשמים בחוסר ביטחון עצמי, ולא היא. אין הורה שחף מביקורת וגם אסור שיהיה. על אבשלום כתוב: ולא עצבו אביו מימיו – כגורם למרידה שלו. הורים צריכים להוכיח ילדים וגם לבקר את מעשיהם, בשני תנאים: 1. שיש גם מילים טובות. 2. שהביקורת לא משפילה.

לכן, מי שחושבת שיש לה ביטחון עצמי נמוך, שתבדוק קודם את ההנהלות שלה הכללית – האם ביישנית היא או אמיצה. אם היא ביישנית לא ההורים גרמו לכך אלא תכונת אופי שמתעצמת ומגינה מפני טעויות.

 

מה משפיע על הדימוי העצמי?

דימוי עצמי חיובי הוא אחד, מצב שבו הערכים החשובים הפנימיים והעשייה המתכתבת עם אמונות פנימיות – באות לידי ביטוי בלי הפרעה.

מה מוריד את הדימוי העצמי?

מספר גורמים:

חיסרון אובייקטיבי, התייחסות משפילה של אלו שדעתם חשובה לו, התנסות אופי מידות וקבלה של הסביבה.

  • מום חיצוני או פנימי עלול להשפיע על מהלך החיים בהעדר סיוע מקצועי המנתב את הסובל להתרומם עמו ובעזרתו, יכול לפתח נחיתות. גם תנאים סביבתיים קשים כמו: עוני, משפחה הרוסה, גדילה בסביבה מוזנחת או כתם שרובץ על המשפחה, עלולים לגרום לנחיתות שלא תחלוף גם כשהתנאים הסביבתיים ישתנו לטובה. בת שבילדותה הייתה מוזנחת או חסרת טיפוח – תרגיש נחיתית גם בבגדי שש וארגמן. ספק פנימי ינקר בה האם היא לא מוזרה בכל עת.
  • התייחסות שלילית מבעלי סמכות בעבר או בהווה. אם אוזניו של האדם התרגלו לשמוע: נמאס כבר ממה שאתה עושה…תמיד אתה עושה נזק…בכל מקום שאתה מגיע קורה אסון… השהות לידך היא בלתי נסבלת… וכל אמירה החוזרת על עצמה בכל מיני ווריאציות ומשדרת חוסר שביעות רצון – גורמת לכך שהשומע יאמר את זה לעצמו גם בהמשך. כך שובבות יכולה להפוך לבעיה משנית מול הפגיעה רגשית.
  • בעלי אופי פסימי, שהמוח שלהם נוטה כל הזמן לראות את השלילי, יהיו תמיד בטוחים שהם יזיקו, יגרמו רע, או יפשלו לעצמם.
  • התנסות כושלת המלווה בנבואה שלילית שהגשימה את עצמה: ידעת שלא תצליחי, למה ניסית?
  • הקנאה גורמת לאדם לפזול תמיד לסביבה ולגרום לו שאף פעם לא יסתפק במה שיש לו, לכן תמיד ישנא את עצמו על שלא הצליח כמו האחר. וכן גאוותן שלא מצליח לקבל את הכבוד והמעמד שהוא סבור שמגיע לו, מייסר את עצמו שלו עשה כך וכך… בוודאי כל האנשים היו מכירים בו וסוגדים לו.
  • אפליה וגזענות. אפילו שונות של מנטליות או קהילתיות שבאה לידי דחיה סמויה, תשפיע על נחיתות תמידית בעתיד.

יש המגדירים כנחיתי את האדם שחושב שהאחרים חושבים עליו או עושים לו דברים לא טובים וזה לא נכון. האמת היא, שבדרך כלל מה שהאדם חושב שהאחר חושב עליו, זה מה שהוא חושב על עצמו.

הכינוי 'נחיתי' מהווה לעיתים ניצול ציני של מושג לצרכי התחמקות מהתמודדות עם האמת. קורה שיש בחברה אחת שאינה אהודה, ומדי פעם שוכחים להזמין אותה או לשתף אותה בחדשות מסעירות. כשהיא מתלוננת שתמיד דווקא לה זה קורה, מפטירים: איזו נחיתית! כך פותרים את הבעיה האמיתית בהינף של הגדרה משפילה!

במקרים כאלו, הדימוי העצמי עם התנסות שלילית, פוגעים גם בביטחון העצמי.

לפי זה, בטחון עצמי גבוה נגרם או בדימוי עצמי גבוה, או דווקא עקב דימוי עצמי נמוך, ובמקרים אחרים, הפגנת ביטחון העצמי מתרחשת עקב גורם חיצוני, כגון מעמד גבוה לו זכה האדם. תחילה כשהאדם מקבל את התפקיד הוא מהסס מאד ולא מעיז להפגין סמכות ובטחון, אך ההרגל עושה את שלו, וזריקת האחריות על הזולת לגבי מצבו, מרגיעה אותו מהסכסוך התמידי שיש לו עם עצמו. הסיפור הבא יוכיח:

ככה זה אצלם – איך זה אצלך?

אדם בכדור פורח הבין שאיבד את דרכו. בעודו יורד בגובה הוא הבחין באדם למטה וצעק לעברו: "סלח לי, האם אתה יכול לעזור לי? הבטחתי לחבר שלי שאפגש איתו בעוד שעה, אבל אינני יודע היכן אני".

האדם מלמטה ענה לו: "אתה בכדור פורח, מרחף בגובה 30 אלף רגל מעל האדמה, אתה בין 40-41 מעלות אורך צפון, ובין 59-60 מעלות רוחב מערב".

האיש בבלון צעק לעברו: "אתה בטח מהנדס"!

"נכון", ענה לו האיש מלמטה, "איך ידעת"?

"ובכן", ענה לו האיש בבלון, "כל מה שאמרת לי הוא נכון טכנית, אבל אין לי מושג מה לעשות עם מידע זה, והעובדה היא שאני עדיין אבוד. למעשה לא היית לי לעזר רב".

האיש מלמטה השיב: "אז אתה בטח מנהל".

"נכון", ענה האיש שבבלון, "איך ידעת"?

"ובכן, אתה לא יודע איפה אתה או לאן אתה הולך, עלית לאן שעלית בגלל כמות גדולה של אוויר, הבטחת הבטחה שאין לך מושג איך לעמוד בה, ואתה מצפה שאני אפתור לך את הבעיה. למעשה אתה באותו מצב בו היית לפני שנפגשנו, אבל איך שהוא עכשיו זו אשמתי"…

 

בטחון עצמי אמיתי

בטחון עצמי אמיתי הוא האמונה שהבורא יצר אותי אחד ומיוחד בעולם, ואין כמוני בשבילו בכל התבל. הוא נתן לי תפקיד וזקוק לי לשם השכנת שכינתו בעולם, והוא ממתין לי שאשלים את משימתי. לשם כך הוא צייד אותי בכל מה שאני צריך, ומה שקבלתי הוא הטוב ביותר בשבילי ובשביל כל העולם.

מי שבטוח בעצמו –

יכול להחמיא בנדיבות – בלי לחשוש שהשני יגדל הימנו

מסוגל לפזר מילים טובות – בלי לפחד שזה יקטין אותו

לא מתעקש על שלו – כי יודע שהכניעה לא תגמד את דמותו

לא חייב לנצח בכל ויכוח – כי הוא לא להוט להוכיח שהוא חכם

לא זקוק להיות במרכז – כי איפה שהוא נמצא תמיד המרכז עבורו

לא חייב להשמיע את קולו בחוץ – כי הקול הפנימי שלו לא חדל מלזמר

הוא לא צריך להצחיק את העולם – כי החיוך האמיתי מפציע אצלו מרצינות

אינו רדוף להוכיח את שוויו לאחרים – כי ההוכחה האישית מספיקה לו בהחלט

אהדת הקהל אינה החמצן שלו, וזלזולם לא מרעיל את נשמתו

הוא שלם עם שלו – עם שכלו, כישרונותיו וחסרונותיו

כי הם אינם שלו אלא של בוראו,

ויוצרו מייצר עבורו תמיד את חומרי הגלם הטובים ביותר

לו רק נותר להכין לו ממנה יצירת פאר.

והיצירה שהוא מיצר לכבודו, תמיד תמצא חן בעיניו.

 

בהצלחה רבה!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קלפים טיפוליים לחיזוק התקשורת

סט לבוגרים וסט לילדים

מבטאים רגשות, משליכים תגובות מחלישות. רוכשים כללי טאקט, צוברים סטים של תגובות מחזקות, ומנצחים באליפות הקסם האישי.​

משחק זוגי שמחבר לבבות

לומדים לסייע ולהיעזר דרך חוויה חושית מרפאת. משחק מעולם התרפיה באומנות המקדם לשיתוף וריפוי.​

מיועד לזוגות חברים הורים ומטפלים

להיות, להקשיב, להכיל - משחק מהעולם המקצועי של תקשורת בין אישית. בניית אחווה דרך תקשורת, שיתוף, הבנה, הקשבה וחוויה.​